jueves, 17 de abril de 2008

Quin paper tenen els models en la concreció de les accions educatives?

“Un model és una construcció que es presenta de manera simplificada una realitat o fenòmen amb la finalitat de delimitar algunes de les seves dimensions que permet una visió aproximativa (...)”

Els models de concreció tracten sobre els eixos bàsics en què s’aborden les teories de l’aprenentatge. Aquestes teories s’estudien sobretot des de la psicologia i varien en funció de l’orientació i el corrent d’estudi.

En aquest cas, hem de separar aquelles teories que estiguin relacionades amb la instrucció, més properes a l’ensenyament, de les que ho estiguin amb les d’aprenentatge.

Passem a descriure els models de concreció en funció dels eixos de les teories d’aprenentatge.

BLOC 1: Tipus d’aprenentatge


Hi ha teories que es formulen en funció del tipus d’aprenentatge. Cada teoria aborda aspectes diferents de les actituds i conceptes que es poden assolir.

BLOC 2: Control de l’aprenentatge


Qui estableix els objectius finals de l’aprenentatge?
En alguns casos, diuen que els alumnes han den portar el control. En d’altres casos, pensen que el docent i/o el curriculum extern és qui ha de portar la línia.

Qui determina la forma en què es porten a terme els objectius?

La direcció del centre, el departament d'educació, els alumnes.

El control de l'aprenentatge també fa referència a aquells recursos, continguts, activitats,...

BLOC 3: Direcció de l'aprenentatge

La direcció de l'aprenentatge pot ser cap a temes més generals (centre d'interés, projecte,...) o a temes més específics.

BLOC 4: Interaccions

Procés d'aprenentatge basat en, principalment, el paper educand-educador, educand-educand. Es tracta d'un context compartit. El paper educand-educand i educador.educand inclou el concepte d'andamiatge, propi de la teoria de Vigotsky i que es un tema molt important en etapes d'educació inicial.

BLOC 5: Tipus d'agrupament per aprendre

En funció dels agrupaments que es facin, el ritme d'aprenentatge canviarà: grups grans, grups petits,...

BLOC 6: Suport a l'aprenentatge

Condicions que donen forces i/o suport al desenvolupament de l'aprenentatge. Per exemple, el suport emocional....

No hay comentarios: