Els models de concreció tracten sobre els eixos bàsics en què s’aborden les teories de l’aprenentatge. Aquestes teories s’estudien sobretot des de la psicologia i varien en funció de l’orientació i el corrent d’estudi.
En aquest cas, hem de separar aquelles teories que estiguin relacionades amb la instrucció, més properes a l’ensenyament, de les que ho estiguin amb les d’aprenentatge.
Passem a descriure els models de concreció en funció dels eixos de les teories d’aprenentatge.
BLOC 1: Tipus d’aprenentatge
Hi ha teories que es formulen en funció del tipus d’aprenentatge. Cada teoria aborda aspectes diferents de les actituds i conceptes que es poden assolir.
BLOC 2: Control de l’aprenentatge
Qui estableix els objectius finals de l’aprenentatge?
En alguns casos, diuen que els alumnes han den portar el control. En d’altres casos, pensen que el docent i/o el curriculum extern és qui ha de portar la línia.
Qui determina la forma en què es porten a terme els objectius?
La direcció del centre, el departament d'educació, els alumnes.
El control de l'aprenentatge també fa referència a aquells recursos, continguts, activitats,...
BLOC 3: Direcció de l'aprenentatge
La direcció de l'aprenentatge pot ser cap a temes més generals (centre d'interés, projecte,...) o a temes més específics.
BLOC 4: Interaccions
Procés d'aprenentatge basat en, principalment, el paper educand-educador, educand-educand. Es tracta d'un context compartit. El paper educand-educand i educador.educand inclou el concepte d'andamiatge, propi de la teoria de Vigotsky i que es un tema molt important en etapes d'educació inicial.
BLOC 5: Tipus d'agrupament per aprendre
En funció dels agrupaments que es facin, el ritme d'aprenentatge canviarà: grups grans, grups petits,...
BLOC 6: Suport a l'aprenentatge
Condicions que donen forces i/o suport al desenvolupament de l'aprenentatge. Per exemple, el suport emocional....
No hay comentarios:
Publicar un comentario