En aquest apartat desciurem quines són les finalitats de la didàctica.
La didàctica esdevé una disciplina amb doble finalitat, tal i com autors com Zabalza (1990, 54), Bolívar (1995, 110) i Ulijens (1997, 112) posen de manifest. Aquestes dues finalitats rauen en la necessitat de distinguir entre les finalitats teòriques i les finalitats pràctiques de la didàctia que, com ja hem vist anteriorment, estan sempre necessàriament unides per a la construcció d'una didàctica útil, eficaç i mundana.
Les dues finalitats de la didàctica són: finalitat teòrica i finalitat pràctica
La finalitat teòrica
La finalitat teòrica de la didàctica tracta de descriure i explicar millor el seu objecte d'estudi, és a dir, el procés d'ensenyament-aprenentatge. Per a aquesta descripció, la didàctica cal que no prengui por al seu objecte d'estudi i l'afronti de cara.
No obstant, en aquest procés de descripció i explicació també es pot incloue la voluntat d'interpretar, on també caldrà que la didàctica es distancii de l'estudi i pugui reflexionar i aclarir els dubtes davant aquest estudi.
La finalitat pràctica
La finalitat pràctica de la didàctica consisteix en regular i dirigir en la pràctica el procés d'ensenyament-aprenentatge. Es tracta d'elaborar propostes d'acció, intervindre per transformar la realitat. Aquesta dimensió és totalment normativa i pràctica. Aquesta intervenció té molts objectius diferents, tot i que principalment vol provocar en l'alumnat la seva formació intel·lectual. A banda d'aquesta formació, vol aprofundir en el desenvolupament cognitiu de l'alumne per aconseguir que aprengui a aprendre. Per aquest motiu, la finalitat pràctica de la didàctica pretén ensenyar a utilitzar conscientment i intel·ligent les possibilitats de cadascú en el seu propi aprenentatge. Per tant, la cultura bàsica i el desenvolupament de les competències necessàries per augmentar-la constitueixen la formació intel·lectual, objectiu que ha d'aconseguir l'activitat didàctica.
Alhora també podríem definir les finalitats de l'educació segons La mediaciación Pedagógica (Prieto, Daniel; Gutiérrez, Francisco) són:
Educar per la incertesa
Educar per gaudir de la vida
Educar per la significació
Educar per l'expressió
Educar per conviure
Educar per apropiarse de la història i de la cultura
No hay comentarios:
Publicar un comentario