jueves, 17 de abril de 2008

Quines són les finalitats de la didàctica?

En aquest apartat desciurem quines són les finalitats de la didàctica.




La didàctica esdevé una disciplina amb doble finalitat, tal i com autors com Zabalza (1990, 54), Bolívar (1995, 110) i Ulijens (1997, 112) posen de manifest. Aquestes dues finalitats rauen en la necessitat de distinguir entre les finalitats teòriques i les finalitats pràctiques de la didàctia que, com ja hem vist anteriorment, estan sempre necessàriament unides per a la construcció d'una didàctica útil, eficaç i mundana.



Les dues finalitats de la didàctica són: finalitat teòrica i finalitat pràctica



La finalitat teòrica

La finalitat teòrica de la didàctica tracta de descriure i explicar millor el seu objecte d'estudi, és a dir, el procés d'ensenyament-aprenentatge. Per a aquesta descripció, la didàctica cal que no prengui por al seu objecte d'estudi i l'afronti de cara.


No obstant, en aquest procés de descripció i explicació també es pot incloue la voluntat d'interpretar, on també caldrà que la didàctica es distancii de l'estudi i pugui reflexionar i aclarir els dubtes davant aquest estudi.



La finalitat pràctica




La finalitat pràctica de la didàctica consisteix en regular i dirigir en la pràctica el procés d'ensenyament-aprenentatge. Es tracta d'elaborar propostes d'acció, intervindre per transformar la realitat. Aquesta dimensió és totalment normativa i pràctica. Aquesta intervenció té molts objectius diferents, tot i que principalment vol provocar en l'alumnat la seva formació intel·lectual. A banda d'aquesta formació, vol aprofundir en el desenvolupament cognitiu de l'alumne per aconseguir que aprengui a aprendre. Per aquest motiu, la finalitat pràctica de la didàctica pretén ensenyar a utilitzar conscientment i intel·ligent les possibilitats de cadascú en el seu propi aprenentatge. Per tant, la cultura bàsica i el desenvolupament de les competències necessàries per augmentar-la constitueixen la formació intel·lectual, objectiu que ha d'aconseguir l'activitat didàctica.




Alhora també podríem definir les finalitats de l'educació segons La mediaciación Pedagógica (Prieto, Daniel; Gutiérrez, Francisco) són:

Educar per la incertesa

Educar per gaudir de la vida

Educar per la significació

Educar per l'expressió

Educar per conviure

Educar per apropiarse de la història i de la cultura

No hay comentarios: